vrijdag 5 oktober 2012

Bowl-a-Granola; nog een hartverwarmend ontbijt


Margaret in haar shop Bowl-A-Granola

Ik was, voor mijn werk, ooit in Tampa/st.Petersburg, Fla. Om de hoek van mijn hotel zat de Granola bar van Margaret Giudicessi. Ik liep er op de eerste dag van mijn verblijf binnen, en heb sindsdien het overvloedige ontbijtbuffet van mijn hotel gelaten voor wat het is. Wat een fantastische granola, in zo'n 15 variëteiten, gemaakt on the premises. Het werd iedere dag vers bereid uit biologische ingrediënten en je kon er naar keuze fruit, melk, yoghurt en zo bij krijgen. Het belangrijkste ingrediënt was echter wel de liefde en aandacht, die Margaret in haar Granola stopte. Ze kon zo 5 minuten voor de glazen ovendeur staan kijken wat er allemaal met haar nootjes, haver, rozijnen en honing in de oven gebeurde. Margaret is een born natural als het om mindfulness gaat en dat proefde ik terug in haar granola. Helaas bestaat haar shop denk ik niet meer, de website is in ieder geval niet meer bereikbaar. Ondersteun met je aankopen dit soort kleine, door liefde, aandacht en passie gedreven ondernemingen in je eigen woonplaats: de ondernemer verdient het, de producten verdienen het en vooral: jijzelf verdient het!

Granola: een ideaal object voor je aandacht
Sinds deze vroege ochtendbezoekjes aan Bowl-A-Granola daar in Florida is granola misschien wel mijn favoriete Amerikaanse product. Het is een wonder van geuren, texturen, kleuren en smaken, en in je mond maakt het ook nog eens de meest prachtige geluiden. Granola werkt echt op alle zintuigen, zowel tijdens het maken als het eten. Ga eens bewust met je aandacht naar de verschillende zintuigen als je granola maakt of eet. Het is echt een ideaal gerecht om mindfulness op je zintuigen mee te oefenen. Wat voel je, als je de granen en noten met de hand mengt? Wat ruik je na 5 minuten in de oven? En na 20 minuten? Kun je ruiken of het klaar is? Of moet je daarvoor kijken? Wat is voor jou goudbruin? Is het knapperig, is het chewy? Hoe voel ik me als ik een kommetje vul. Hoe voel ik me na dat kommetje? Er zijn zoveel dingen om met je aandacht naar toe te gaan. 
Potten met heerlijke, zelfgemaakte granola


Het leuke is, dat het heel makkelijk zelf te maken is. Dat is ontzettend leuk en bevredigend werk, waar je veel eer van zult hebben. Ik geef hieronder een heerlijk recept, wat een behoorlijke bak granola oplevert. Je kunt het, in een luchtdichte bus, goed bewaren, dus het loont de moeite om een grote hoeveelheid te maken. Een uitdagende aandachtsoefening is vervolgens, er niet telkens een handje van te nemen. De aanblik van de pot kan vrij heftige ooghonger oproepen. 


Hoe ga ik te werk?
Zo komt het net uit de oven
Ik neem een pond muesli, waarin verschillende soorten granen zitten, en weinig of geen noten en rozijnen. Daaraan voeg ik 2 ons gemengde noten toe. In ieder geval gepelde amandelen, maar zeker ook hazelnoten. Dat is de granen/notenmix. Nu kun je gaan bepalen wat je er nog meer bij wilt doen: extra rozijnen? Gedroogd rood fruit? Dadels? Gedroogde pruim? Zolang het maar gedroogd fruit is, kan eigenlijk alles. Ik hou zelf van niet al te veel poespas, en houd mijn granola vrij basaal. Het fruit kun je altijd nog later toevoegen. Week de gedroogde vruchten wel even (kwartiertje of zo) in heet water of, beter nog, Earl Grey thee. Meng vervolgens 200 ml honing met 75 ml. ahornsiroop (maple syrup). Hier kun je wat kaneel of nootmuskaat aan toevoegen. Alleen honing gaat ook prima trouwens, neem dan 275ml. Voeg hier drie eetlepels zonnebloemolie aan toe, en verwarm dit geheel kort om het wat vloeibaarder te maken. Meng dit met het granenmengsel en spreid het uit op een bakplaat (met bakpapier). Zet dit een klein half uur in een voorverwarmde oven van 180 graden, totdat het mooi goudbruin en krokant is. Laat het afkoelen, terwijl je af en toe even omschept. Je basisgranola is nu klaar. Bewaar het in luchtdichte bussen. Het blijft weken goed. 

Hoe genieten we hiervan?
Hiervan genieten we in aandacht. Het is immers het prachtige resultaat van veel goeds dat de aarde ons biedt, gecombineerd met ons toegewijde werk tijdens de bereiding. Ik vind het erg lekker met vers fruit en/of yoghurt. Het krokante van de granola biedt een mooi samenspel met zachte vruchten als peer, pruim en banaan. Het zoete van de granola brengt het zure van de yoghurt in balans. Een heerlijke tropische variant is met kokos en mango. Geniet ervan, en dat is geen gratuite afsluiting. Geniet ervan!

Zo is het ook een elegant toetje trouwens


1 opmerking:

  1. Isabelle Eichhorn vertelde me dat de vruchten te hard worden als je ze onbehandeld meeroostert. Dat is een goede aanvulling. Ik ben vergeten te vermelden dat ik de vruchten even week in Earl Grey thee. Groet, Casper

    BeantwoordenVerwijderen