woensdag 3 oktober 2012

Hartverwarmend ontbijt

Nu de dagen weer korter en kouder worden, krijg ik meer behoefte aan een warm ontbijt. Nadat ik ben opgestaan, doe ik meditatie en sport (ja, ik sta vroeg op). Over het algemeen bruis ik dan van de energie en verlang ik naar een lekker en gezond ontbijt als volgende hoogtepunt van de net begonnen dag.  's Ochtends merk ik steeds meer dat ik behoefte heb aan fruit, koolhydraten in de vorm van granen, en vocht. Mijn favoriete ontbijt is momenteel havermoutpap met gedroogd fruit (tutti frutti bijvoorbeeld) en wat vers fruit.

Hoe ga ik te werk?
Ik week 's avonds voor het slapen gaan een schaaltje tutti frutti(80 gram)  in weinig kokend water (het moet echt net onderstaan) en een (gebruikt) zakje Earl Grey thee. Verder week ik 5 eetlepels havermout in  3 deciliter melk en zet dat in de koelkast. De volgende ochtend hoef ik dan alleen nog maar even de tutti frutti te snijden, bij de havermout te doen en dit op te warmen. Mijn heerlijke, warme ontbijt is op deze manier klaar in nog geen tien minuten, de tijd die de thee nodig heeft om te koken en te trekken.

Geniet in aandacht
Ik vind het lekker om wat verse pruimen of een appel (fris, bv Jonagold) in stukjes mee te laten warmen. Als je dat doet, let dan eens op hoe de appel of de pruim niet alleen van structuur, maar ook van smaak verandert. Je zult merken dat het zuur meer naar de achtergrond verdwijnt en het zoet meer naar voren komt. Een klein snufje zout in de pap vind ik lekker. Ik doe het geheel in een kom, die zo ook mijn handen heerlijk verwarmt. Ik ga zitten en geniet in alle rust van mijn heerlijke, zelfgemaakte, gezonde powerontbijt. Zonder computer, krant,  tv of radio. Alleen ik met mijn kommetje eten. Het leuke van aandachtig eten op de vroege morgen is ook, dat je smaakpapillen 's ochtends het beste werken. Het is niet voor niets, dat professionele wijnproeverijen ook vaak 's ochtends worden gehouden. Neem een hapje, laat het door je mond gaan, kauw erop en registreer wat er gebeurt. Hoe is de temperatuur? Hoe is de structuur? Hoe zijn de basissmaken (zoet, zuur, zout, bitter), welk fruit uit mijn tutti frutti proef ik nu? Misschien kun je via je eten zelfs contact maken met de natuur, die uiteindelijk al dit heerlijks heeft voortgebracht.

Milieu en gezondheid
Dit ontbijt is in alle opzichten hartverwarmend. Het is ontzettend lekker, gezond en de ecologische voetafdruk is heel klein, zeker als je Nederlands, biologisch fruit gebruikt. Het levert veel koolhydraten, veel voedingsvezels, een gebalanceerde hoeveelheid eiwitten en vitaminen en vrijwel geen vet. Dat zijn goede eigenschappen voor een ontbijt.  Het ontbijt zoals ik het net beschreef levert 528Kcal. Veganistisch wordt het, als je sojamelk gebruikt in plaats van gewone melk. Ik vind sojamelk een straf, maar mocht je het gebruiken, neem dan een nog wat zuurdere appel, aangezien sojamelk vrij zoet is. Of voeg een kneepje citroensap toe. In dit geval is het snufje zout echt belangrijk voor een betere smaak.

Neem de tijd, je verdient het
Mijn ervaring is dat het de moeite waard is om de tijd te nemen voor je ontbijt. Ik gun mezelf die tijd. Het is meteen een cadeautje op de vroege morgen. Ik trek denk ik zo'n twintig minuten uit voor het genieten van mijn havermout al heb ik er natuurlijk geen stopwatch bij. Dat zijn twintig uitstekend bestede minuten. Experimenteer eens wat met je eigen hartverwarmende ontbijt.  Voor je het weet, is ontbijten in aandacht een prettige verslaving geworden. Laat de dag maar komen

UPDATE 6 OKTOBER 2012: Ik vond net een prachtig overzichtsartikel over voedingswaarde en verschillende varianten van havermout in eating rules, één van mijn favoriete blogs  Aanrader!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten