dinsdag 2 oktober 2012

De aftrap

Ja, en wat schrijf je dan, zo in je eerste blog. Ik heb ervoor gekozen om geen uitgebreide introductie van mezelf te geven. Jullie leren me door deze blog vanzelf beter kennen, hoop ik. Wel wil ik hier met wat associaties vertellen wat ik met deze blog wil delen.

Ik ben een goede kok, en weet veel over eten en drinken in veel culturen. De laatste tijd ben ik veel gaan mediteren en probeer ik aandacht (mindfulness) te schenken aan alles wat ik doe.
Eten en drinken behoren volgens mij tot de belangrijkste activiteiten om in aandacht te doen. Met aandacht koken is erg leuk, klusjes als uien pellen, bonen doppen en de afwas doen blijken ineens niet meer vervelend te zijn, maar een bron van vreugde. Je creatie vervolgens in aandacht eten is misschien nog wel een grotere bron van vreugde. Een perfect gestoofd stukje venkel bijvoorbeeld is ineens geen stukje groente meer, maar een wonder van geur, sappigheid, smaak en mondgevoel. Het stukje venkel legt verbinding tussen jezelf en alles dat heeft geholpen de venkel tot venkel te maken: de natuur, de boer, de regen, de zon, de aarde, noem maar op.



Ik wil in deze blog mijn ervaringen met mindful koken en eten delen. Ik stel mij zo voor, dat ik aandacht besteed aan seizoensproducten, producten die gratis in de natuur te oogsten zijn en producten waar, om welke reden dan ook, mijn aandacht naar toe ging. Verder wil ik hier graag tips geven over voeding die werkelijk voedt, en ook nog eens echt heel erg lekker is. De nadruk zal liggen op de vegetarische keuken. Ik eet af en toe wel vis, maar geen andere dieren, dus daarover heb ik niks actueels te delen.


In aandacht koken en eten is voor mij iets heel concreets. De connectie met de aarde is bij koken heel belangrijk voor me en ik zal dan ook proberen te vermijden dat ik naar zweverige hoogten opstijg. Heel belangrijk is ook het resultaat: gewoon heel erg lekker eten, dat je jezelf gunt. Eten moet naar mijn mening nooit gezondheidscorvee of alleen een spirituele oefening zijn. De maaltijd is een ideaal moment van de dag om te genieten, alleen, of met je geliefde, familie of vrienden. In stilte, of met een goed gesprek. Grote inspirator voor mij is de Vietnamese zenleraar Thich Nhat Hanh, die ook heeft gepubliceerd over mindful eten. Met deze blog hoop ik ook een klein beetje bij te dragen aan het verspreiden van zijn gedachtegoed. Op culinair gebied zie ik een chef als www.alain-passard.com als een groot voorbeeld, al zou ik zijn messen nog niet mogen schoonmaken. Passard is een driesterren chef die groenten en fruit als passie en uitgangspunt voor al zijn gerechten heeft. Hij kookt niet volledig vegetarisch, maar toch wel overwegend. Opvallend is de grote aandacht en liefde die hij heeft voor zijn groenten, die hij zelf kweekt. Ter inspiratie een kort filmpje, waarin Passard een Salade Printaniere maakt. Een ogenschijnlijk heel simpel gerechtje, dat met zijn aandacht en kunde een waar meesterwerk wordt. Het filmpje is helaas wel in het Frans. Veel plezier bij het lezen en volgen van mijn blog.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten